عقل در تعریف فیلسوفان مسلمان در صورت نوعیه و حقیقت انسانی ماخوذ است دارای مراتب و انواعی است .برخی از مراتب ان مجرد تام بوده و در ذات و فعل خود بی نیاز از ماده است . این معنای از عقل ارتباط تدبیری با بخشی خاص از عالم و یا موجودات طبیعی ندارد وتاثیر آن نسبت به همه اجزاءطبیعت یکسان است.عقلی که دارای تجرد تام است ،در تعریف و هویت نفس انسان حضور ندارد .عقلی که در نفس انسان ماخوذ است ، موجودی است که به حسب ذات خود مجرد است و لکن در فعل وتدبیر خود نیازمند به ماده است . این معنای از عقل، اولا دارای دو بخش عملی ونظری بوده وثانیا به حسب قوه و فعل دارای مراتبی است. عقل نظری به ادراک حقائق می پردازد ،و عقل عملی به حوزه تدبیر ،عزم وجزم نظر دارد و در قلمرو رفتار قرار می گیرد .اراده وگرایش آدمی گاه متوجه امور و حقائق محسوس و مادی بوده وگاه در حوزه امور خیالی و وهمی می باشد .از کشش و دفعی که در محدوده حس و خیال قرار می گیرد با عنوان شهوت و غضب یاد می شود .و گاه نیز اراده و عزم آدمی متوجه اهداف و آرمان هایی است که توسط عقل نظری شناخته شده و تائید می شود این نوع اراده وکشش در محدوده عقل عملی قرار می گیرد . همچنان که گفته شد، برخی از افراد از عقل نظری قوی برخوردارند و لکن عقل عملی آنها ضعیف است ،بعضی عکس گروه نخست می باشد ، بعضی دیگر هر دو عقل آنها ضعیف می باشد و گروه آخر کسانی هستند که در عقل نظری و عملی توانا هستند .شیخ اشراق گروه آخر را فیلسوف کامل می داند .(43) منابع و مآخذ: 1-سید محمدحسین طبا طبائی ،تفسیر المیزان،ج2 ،ص396،ذیل ایه 269 بقره 2-اصول کافی ،ج1 ،باب عقل و جهل ،روایت 1 3-غررالحکم ،ص51 4-امام موسی کاظم (ع)،فقره 28 ،روایت هشام 5-میزان الحکمه،ج6 ،ماده عقل 6-تحف العقول،ص463 7-نهج البلاغه،خطبه اول 8-امام موسی کاظم(ع)،فقره 15،روایت هشام 9-اصول کافی ،ج1،باب عقل وجهل،روایت1 10- اصول کافی ،ج1،باب عقل وجهل،روایت6 11-بحار الانوار،ج1،ص82 12-اصول کافی ،ج1،باب عقل وجهل،روایت 29 13-بحار الانوار،ج87،ص7 14-بحار الانوار،بیروت،ج1،ص29 15-وسائل الشیعه ،طبع موسسه آل البیت،ج15،ص208 (8) 16-آیت الله جوادی آملی،شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی،ص119 17-اصول کافی ،ج1 ،ص11 18-شهید مطهری ،آشنایی با قرآن،ج1و2،ص169 19-آیت الله جوادی آملی،شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی،ص119 20- آیت الله جوادی آملی،صورت و سیرت انسان در قرآن،ص235 21- آیت الله جوادی آملی،شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی،ص119 22 - آیت الله جوادی آملی،شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی،ص119 23 - آیت الله جوادی آملی،شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی،ص122 24 -آیت الله جوادی آملی،شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی،ص120 25-ده گفتار ،شهید مطهری،ص51و52 26-مصباح الشریعه،باب 38،ص223 27-بحارالانوار ،ج1،ص87 28- ده گفتار ،شهید مطهری،54 29-انسان وایمان ،شهید مطهری،ص66 30-اصول فلسفه و روش رئالیسم ،ج5 ،ص12و13 31-انسان کامل،شهید مطهری ،ص152 32-عدل الهی ،شهید مطهری،مقدمه،ص31 33- اصول فلسفه و روش رئالیسم ،ج5 ،ص12و13 34- آیت الله جوادی آملی،شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی،ص128 35- امدادهای غیبی اثر شهید مطهری ص 8 . 36- تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری ص 271 . 37 - مجموعه آثار شهید مطهری ج 4 ص 364 . 38- سوره زخرف آیه 22 . 39- نهج البلاغه ترجمه شهیدی ، ج 1 ص 6 . 40- تکامل اجتماعی انسان، شهید مطهری ص 33 . 41- تکامل اجتماعی انسان ، شهید مطهری ص 28 . 42- بیست گفتار شهید مطهری ، ص 214 – 215 . 43-حورا،(کیهان،مورخ9/7/1384 ،ص12 )
ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½: |
جمعه 86 بهمن 19 ساعت 2:6 عصر
|
|
ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½
|
ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½اگ
|